Národní park Rondane Naše dobrodružství v Norsku pokračovalo přesunem do Otty a národního parku Rondane. Pokud si chcete přečíst, co by...

Roadtrip Norsko den třetí a čtvrtý: Národní park Rondane a jak jsme si mysleli, že jsme v pravém Norsku, ale nebyla to tak úplně pravda

středa, července 22, 2015 Unknown 9 Comments

Národní park Rondane
Naše dobrodružství v Norsku pokračovalo přesunem do Otty a národního parku Rondane. Pokud si chcete přečíst, co bylo předtím, rozhodně mrkněte na předchozí díl seriálu.

První noc v Norsku jsme měli patálie s komáry. Tedy já usnula zahrabaná pod širákem ve spacáku a se sluchátky, takže jsem problém neměla. Nicméně Vítek a Verča nemohli usnout a během noci se rozhodli přesunout spát do stanu. Tím mě ale samozřejmě probudili. Šla jsme se proto „v noci“ projít, nemohla jsem znovu zabrat. „Normálně by mě v noci do lesa nikdo nedostal, ale vzhledem k všudypřítomnému světlu jsem šla. Do sluchátek jsem si pustila Darkthrone a prošla se! Pocit to byl boží, já a v noci v lese!“ Je to úžasné, jak se člověku změní náhled na věci, když je světlo.
Začátek naší cesty
Den třetí: Lillehammer - Otta
Ráno se přesouváme dál na sever, do městečka Otta. „Tak tady začíná pravé Norsko,“ říkáme si. Koukáme na strmé kopce okolo a jeden jediný osamocený a malý vodopád v okolí. To víte, neměli jsme srovnání a vyndávalo nás z bot úplně všechno.

Do národního parku Rondane zajíždíme více méně naslepo. Nemáme žádný plán. Ve výsledku to vůbec nevadí, výlet se daří skvěle. Třetího dne odpoledne se vydáváme na první túru v Norsku. U prvního ukazatele, který potkáme, vybíráme trasu. Půjdeme 5 km do Raphamu, zdá se to jako pěkná procházka. Vydáváme se na cestu, která začíná hned od začátku dost stoupat. Za zády se nám ale vykresluje nádherný pohled do údolí, takže proč ne. Cesta je dobrá, slunce nám svítí nad hlavou, na nebi se pasou nádherné beránky.
Kdesi v Rondane
Cesty národním parkem jsou kamenité a špatně značené
Stoupáme pomalu výš a výš tam, kde ustupují stromy, ale naopak přibývá lišejníků a hlavně jezer! Za každou zatáčkou na vás nějaké čeká. Asi po třech hodinách chůze přicházíme k rozcestníku, který ukazuje Rapham 2,7 km. Cože? To jsme jako ušli jenom půlku? Dělají si z nás Norové srandu?

Upřímně, norské značení turistických tras není nic moc, značka se vám často ztratí a musíte jít prostě podle metody pokus-omyl. Navíc jsme během pobytu definovali termín „norský kilometr.“ Norský kilometr je jednoduše k*revsky dlouhý kilometr. :) Někam dojít v Norsku prostě není jen tak, všude je to do kopce a v těžkém terénu, cesta vám potom zabere mnohem více času a kilometry se vám pak zdají nekonečně dlouhé.
Krásné chaty v oblasti národního parku
Cesta z první procházky
Co dodat závěrem, do Ramphamu jsme nakonec nedošli, byl prostě moc daleko. 1,7 km před ním jsme to zabalili a vraceli se oklikou k autu. Během zpáteční cesty jsme stihli opět ztratit turistickou značku, takže jsme se brodili lišejníky, borůvkovím a kdo ví čím. Auto jsme nakonec našli a odjeli jsme spát do kempu v Ottě. To byla naše jediná návštěva kempu na nocování za celý pobyt.
Rapham jsme navšitívili - druhý den a autem

Den čtvrtý: Otta -Åndalsnes
Dopoledne se vracíme do Rondane, nicméně do jiné části parku. Tentokrát máme namířeno k pohoří, které se, světe div se, jmenuje Rondane. Nejvyšší vrchol národního parku se jmenuje Rondslottet (2178 m. n. m). Abych obhájila, proč se Rondane nesmíte minout, uvádím pár kloudných důvodů:
  •  Není tady tak moc turistů (první den jsme na túře nepotkali jedinou živou duši!)
  • Je tady nádherně
  • Rondane je nejstarší národní park v Norsku
Pohoří Rondane v dáli
Pokud neplánujete výstup na jednu z hor na fotkách (jako my), je tato túra vhodná na vytrávení snídaně. :) Z posledního záchytného parkoviště (Spranghaugen) se vydáváme k úpatí hor. Dává to na pěknou, asi 6 km dlouhou procházku. Ta vede převážně po upravené cestě, takže dost času zbývá také na koukání kolem sebe.
Panorama Rondane
Rondane a místní řeka
Já a Verča pod pohořím
Ovce jsou v Norsku úplně všude
Dokonce i čtvrtý den výpravy slunce svítí a teploty se pohybují kolem 25 stupňů, takže se na cestě pěkně potíme. Pod úpatím hor ale teče horská bystřina, ve které se dá chladit. Já to tedy zkouším dvakrát a pokaždé ve vodě vydržím asi jen 10 sekund, ledová je teda opravdu dost.

"Tyhle hory vypadají spíš jako kanadské než norské. Šli jsme, šli jsme dlouho, ale nakonec došli jen k úpatí hor. Dole ale bylo jezero, krásná malá vesnička, divoká bystřina a stádo ovcí. Rozhodli jsme se zůstat u řeky, užívat si krásného počasí a opalovat se."

Odpoledne následoval přesun do nejsevernějšího bodu naší výpravy - Åndalsnes. Jak to bylo s naším putováním dál se dozvíte v dalším díle, který vyjde na blogu příští úterý.

Fotky fotil můj nejdražší muž Vít Volšička.

P.S. Pokud se vám líbí můj blog a chcete veškeré novinky z první ruky, lajkujte moji FB stránku.
Voda byla neskutečně ledová!