Fotil Vítek Do norského Osla jsem se moc těšila. Často jsem přemýšlela, jak to tam asi vypadá a jací jsou obyvatelé této metropole. Jak...

Deset specifik norského Osla

úterý, března 03, 2015 Unknown 12 Comments

Fotil Vítek
Do norského Osla jsem se moc těšila. Často jsem přemýšlela, jak to tam asi vypadá a jací jsou obyvatelé této metropole. Jaká ale byla skutečnost, když jsem se v Oslu konečně ocitla? To prozradí dnešní článek, který se zabývá specifiky norského hlavního města.

1. Málo kostelů
Naše města jsou plná kostelů, najdete je na každém rohu. V Oslu jich ale je jen velmi málo, což se mi moc líbí. 

2. Elektromobily
Díky dotacím a velké podpoře ekologické dopravy tvoří značnou část aut v Oslu elektromobily. Po ulicích se tak prohání elektro Nissany, VW, BMW nebo také luxusní Tesly.

3. Národní sport? přecházení přechodů na červenou
Nevím, čím je to dané, ale v Oslu se moc neřeší červená/zelená na semaforech. Pokud nic nejede, Norové jednoduše silnici přejdou.

4. Neustále sportující Norové
Hlavně o víkendech to ve městě po sportovní stránce žije. Neustále potkáváte skupinky běžců, cyklistů a lidí s běžkami v rukou, kteří se míří proběhnout na Holmenkollen.

5. Všichni mluví anglicky
A když říkám všichni, tak všichni. Mladí, staří, dokonce i "obyčejní" prodavači v obchodech. Ani jednou jsme neměli jazykový problém.

6. Žádná megalomanská nákupní centra
V norské metropoli jsme nenarazili ani na jedno jediné! Buďto je prostě nemají, nebo je jich velmi málo. Každopádně i přes bohatství této země jí tleskám za zachování zdravého rozumu a vystavení stopky neřízenému konzumu.

7. Žádná velká sídliště
Město je tvořeno především čtvrtěmi s rodinnými domy, v centru pak najdete bytové domy. Zaručeně nejhezčí, ale také nejdražší nejdražší byty jsou v přístavu, na místě zvaném Aker Brygge. Obvyklá cena? 20 až 30 milionů českých korun.

8. Obrovská rozloha města, i přes malý počet obyvatel
Oslo má asi 650 tisíc obyvatel, přesto je strašně velké a rozsáhlé. Velikost města nejlépe zjistíte, když se vydáte z centra na kopec Holmenkollen, odkud je krásný výhled do širokého okolí.

9. Rozkopané ulice
V Oslu se pořád něco staví nebo opravuje. A ve velkém.

10. Žádné hospody a narvané kavárny
V Oslu jsme také nenarazili na žádné typické hospody (pajzly), jak je známe u nás. Místo toho je na každém rohu nějaká příjemná restaurace nebo kavárna. Především pak kavárny jsou pořád plné lidí. 

P.S. Pokud se vám líbí můj blog a chcete veškeré novinky z první ruky, lajkujte moji FB stránku.

12 komentářů:

  1. Do Norska jsem se taky vždycky chtěla podívat a věřím, že se tam jednou dostanu!
    Co se týká těch sportovců - lenost je totiž národní zvyk zase tady ;) Když jsem začala běhat v mém rodném městě, všichni na mě koukali jako na debila, s prominutím. Jela jsem do Vídně a tam prostě běhali nebo jezdili na kole davy! Procházela jsem parkem v Schönnbrunnu a napočítala jsem přes 50 běžců! A to nepočítám cyklisty, atd. Tam to je normální... Jako ve většině větších metropolí.

    Jen u nás národní sport je gaučing.

    CzechIvy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě dostaneš a rozhodně Norsko doporučuji, je to krásný kus země... A já tu českou lenost znám taky :) A také jsem měla úplně stejné zkušenosti s tím, když jsem začala běhat - navíc na malé vesnici... Naštěstí jsem už čtvrtým rokem stabilně v Olomouci, takže tady mě moc lidí nezná a neřeším to :)

      Zuzana (Polární vlk)

      Vymazat
  2. Teda, bezvadnej článek :) Brácha zbožňuje Norsko, tak mu to dám přečíst :) jinak se mi i moc líbí tvůj blog, takže máš nového pravidelného čtenáře :)
    One blondie life

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za pěkný komentář, určitě to bráchovi dej přečíst, já budu ráda :)

      Zuzana (Polární vlk)

      Vymazat
  3. velmi sa mi paci clanok a velmi uznavam skandinaviu lebo podla mna je to dost vyspela krajina, co sa tyka kostolov tak lepsie ako v anglicku ze z nich urobili diskotekove kluby FAKT :D .. takze este raz pekný clanok rucne strucne ! :)
    http://teenmumy.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Ti moc za milý komentář... Norsko je opravdu velmi vyspělá země... Ze srandy jsem začala říkat, že moje další letenka do Norska už bude jednosměrná... :)

      Zuzana (Polární vlk)

      Vymazat
  4. Já jsem v centru Oslo narazila na jeden obrovský obchoďák (blízko autobusového nádraží), ale jinak máš pravdu - moc jich tam není :)
    Když jsem dočetla článek, tak mi hned naskočily vzpomínky na můj výlet do Oslo - nemůžu se dočkat, až se tam znova vydám :)
    Eva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt? Tak to jsem ho musela nějakým způsobem přehlédnout... :D

      Zuzana (Polární vlk)

      Vymazat
  5. je to pěkné shrnutí... alespoň si takto můžu trochu představit :)) Líbí se mi, že lidé nesedí doma a něco dělají... a také je zajímavé s těmi kostely... ale to by se mi líbilo :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mi přijde fajn, že lidi něco dělají :)

      Zuzana (Polární vlk)

      Vymazat
  6. To je milý článek. Myslím, že jsi ty základní specifika Osla vystihla skvěle :). Těším se na pokračování :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, takový komentář potěší... Obzvlášť od člověka, který tam žije :) :3

      Zuzka

      Vymazat